Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir

Haugesund kunstforening, Den norske filmfestivalen og Haugalandmuseet-Haugesund billedgalleri har gleden av å presentere årets filmfestivalutstilling med ANNA MARIE SIGMOND GUDMUNDSDOTTIR. Gudmundsdottir regnes som en av sin generasjons mest betydningsfulle kunstnere. Hun er et multitalent av en kunstner som ikke begrenser seg til én type uttrykk, men veksler mellom installasjoner, maleri, tegning og foto.

Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir, født 1974 i Reykjavik på Island, er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen. De siste årene har Gudmundsdottir, i tillegg til sitt arbeid ved kunstinstitusjonen Harpefoss Hotell, hatt bestillinger på flere store offentlige kunstprosjekter. Hun har også holdt flere separatutstillinger i velrennomerte gallerier og visningssteder og deltok på Høstutstillingen i 2017 med det omfangsrike, sammensatte maleriet «Wall». Hun deltok som en av de første norske kunstnerne på Manifesta biennalen allerede i 2022 og har hatt en lang rekke utstillinger i inn- og utland bla. Henie Onstad kunstsenter, Astrup Fearnley Museet, Galleri Brandstrup, OK Center of Contemporary Art, Linz, Living Art Museum, Reykjavik og Sørlandets kunstmuseum.

Mer informasjon om kunstneren: https://www.gudmundsdottir.com/

Katalogtekst: Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir av Erling Moestue Bugge, kunsthistoriker