Lillian Presthus – Mine farger                                   -maleri
Sal 1

Lillian Presthus fra Bergen, er utdannet innen tekstil og maleri fra Kunstakademiet i Bergen og Helsinki. På utstillingen – Mine farger – i Haugesund kunstforening viser hun oljemalerier i store formater.

I maleprosessen setter hun søkelys på fargen og dens uendelige muligheter og uttrykk. Hun mener fargen er viktig for å skape et godt verk. Maleriene har tydelig referanser til naturen; der naturen utenfor hennes atelier i Bergen er en rik inspirasjonskilde. Presthus sier hun ser mønstre, linjer, retninger, former og ikke minst farger hele tiden når hun beveger i naturen.

Interessen for tekstilkunst har alltid fulgt henne, og hun trekker mønstre, ornamenter og «broderier» inn i maleriene. På den måten bygger hun komposisjoner i malerier der både naturelementer og mønstre er fremtredende. Hun jobber fysisk, river egen farge med utvalgte pigmenter, sparkler maling på lerretet og riper gjerne i malingen og bygger teksturer.

Presthus har stor utstillingsvirksomhet både i inn- og utland, med separatutstillinger i flere norske byer, New York, Berlin, København og Malmø. Hun har deltatt på Høstutstillingen og på en rekke utstillinger i de nordiske land. Maleriene hennes er innkjøpt av offentlige institusjoner og kunstsamlere, og hun har utført flere utsmykkinger. Mer informasjon om kunstneren: www.lillianpresthus.com

Utstillingen er støttet av Haugesund kommune

Videokunst fra Høstutstillingen 2022                         -videokunst
sal 2

Statens kunstutstilling, bedre kjent som Høstutstillingen, er landets eldste og mest omfattende mønstring for samtidskunst. Utstillingen er kunstnerjuryert og basert på fri innsendelse. Mangfold og bredde i utstillingen skaper et godt utgangspunkt for å lære om kunst i vår egen samtid, inkludert videokunst. Utstillingen er produsert av Norske billedkunstnere (NBK) i samarbeid med Norske kunstforening.

Mer informasjon om Høstutstillingen 2022: www.hostutstillingen.no/2022/