Kenneth Varpe og Kari Aasen
«Det som viser seg» og «Still Life»

Stilles ut i Storsalen og Lillesalen
fra 17.11.2023 til 12.12.2023

Vernissasje fredag 17. november 2023 kl. 18:00!

Åpningstider

tirsdag-lørdag 12-15
søndag 12-17
mandag lukket

H A U G E S U N D   K U N S T F O R E N I N G

17.11-17.12.2023

Haugesund kunstforening har gleden av å ønske velkommen til årets siste salgsutstillinger i Haugesund billedgalleri. Kenneth Varpe åpner utstillingen «Det som viser seg» i sal 1 og Kari Aasen åpner utstillingen «Still Life» i sal 2, fredag 17. november kl. 18:00. Åpningstale ved styremedlem Mona Elin Aarø. Gratis inngang. Alle hjertelig velkommen!

Kenneth Varpe                                   -Det som viser seg
Sal 1

Utstillingen «Det som viser seg» presenterer 13 nye malerier av Kenneth Varpe. Arbeidene er laget i perioden 2022-23, i Norge, Danmark og på Færøyene.

Maleri av Kenneth Varpe

Kenneth Varpe lager malerier der malingen er både materialet han bruker, og motivet han avbilder. Arbeidene er abstrakte og figurative på samme tid; abstrakte ved at motivene forestiller pastose og dynamiske penselstrøk eller felter av maling, og figurative ved at de er ganske møysommelige malte flate imitasjoner av det samme.

Utstillingen i Haugesund kunstforening er en videreutvikling av både verk og utstillingsgrep fra forrige separatutstilling i 2020, der Varpe monterte en serie malerier i en installasjon av veggmoduler fremfor på galleriets egne vegger. Denne typen romlig iscenesettelse er et forsøk på å utvide undersøkelsene av rom og flate som foregår i selve maleriene.

Til utstillingen «Det som viser seg» trekker Varpe igjen verkene ut fra veggen og inn i rommet, men denne gang monteres de på moduler basert på lerretenes formater. Utover at de bærer verkene inviterer også disse konstruksjonene betrakteren til å bevege seg rundt og blant maleriene, samtidig som de etablerer en visuell romlig rytme.

Utstillingens tittel er en oversettelse av det greske «phainomenon», og reflekterer en interesse i hvordan vi oppfatter verden gjennom måten den framstår for oss. Hva «det» er defineres ikke, men det kan spille på hva det er som kommer til syne for kunstneren i prosessen med å lage motivene, og det kan peke på det som fremkalles i den enkeltes møte med verkene.

Kenneth Varpe (f.1978, Klepp) har en MA i Fine Art fra Chelsea College of Art & Design, og en BA(Hons) i Fine Art Painting fra Gays School of Art & Design. I sin praksis har han de siste årene hovedsakelig beskjeftiget seg med maleriet, der han undersøker forholdet mellom motiv og materiale, mellom avbildningen og det som er avbildet.

Utover egen praksis som kunstner har han også engasjert seg i andre sider ved kunstfeltet, i et spenn mellom produksjon og formidling, til mer overordnet arbeid for kunsten og kunstneres vilkår, gjennom styreverv i unge Kunstneres Samfund og Norske Billedkunstneres Vederlagsfond. Nylige utstillinger inkluderer Høstutstillingen, Kunstnernes Hus 2022, «Fra Balkongen», Stavanger kunstmuseum 2020, «Fluid Pose» Bryne Kunstforening 2020 og Vestlandsutstillingen 2019.

Utstillingen er støttet av: Norsk Kulturfond og Kunstsentrene i Norge

Kari Aasen                                                      -Still Life
sal 2

Kari Aasen viser Still Life og modellerte objekter i trofè-seriene i Haugesund kunstforening. Still Life-prosjektet har kunstneren arbeidet med over flere år, og det er hele tiden i utvikling og endring. Prosjektet bearbeides, videreutvikles og tilpasses nye sammenhenger, rom og landskap. Å undersøke, utforske, fordype og videreutvikle egne prosjekter er krevende, inspirerende og viktig for framdrift i eget kunstnerskap.

Tid og forgjengelighet er en vesentlig del i de fleste av Kari Aasen sine kunstprosjekter. I Still Life-prosjektet bearbeides innsamlet organisk plantemateriale funnet langs veien mellom hjem og atelier. Dette avstøpes i porselen og brennes på høy temperatur. Objektene blir som fossiler av frosne øyeblikk, noe som forteller om spor av tid, bevegelse og tilstedeværelse. Materialet monteres sammen til større installasjoner og danner nye landskap.

Still Life Visningsrommet

Prosjektet Still Life har pågått over lengre tid, blir stadig fornyet og gitt større omfang. Monteringen tilpasses rommenes størrelse, karakter og den visuelle helheten som ønskes framhevet. «Det er som å katalogisere det forgjengelige og arkivere det dødelige», sier Kari Aasen.

Modellerte skulpturelle objekter er og har vært en viktig del gjennom hele hennes kunstnerskap. Kunstverkene er håndarbeidet noe som gir en unik og nær karakter. De taktile strukturene i overflaten vitner om spor etter den direkte keramiske prosessen i steingodset og porselensleiren. Uttrykket er sprukkent, rått og direkte med referanser til spor, erindringer og minner. Format og størrelser er et utgangspunkt, der nyanser i struktur og utrykk varierer og endres gjennom prosessen. Hun arbeider ofte i serier, et utgangspunkt der det organiske formspråket variere og gir nyanser innenfor en helhetlig struktur.

«Aasens kunstnerskap handler om å sette spor. Spor i materialet og spor i verden. Leire er et håndfast materiale. Bokstavelig talt. Med hendene kan du som betrakter eller forbruker kjenne, stryke og sanse leirens former og overflater. Eller du kan som kunstner forme, bygge, dreie, glasere. Leiren kan være både myk og hard, grov og fin, sprukken i overflaten, polert eller glasert. I form av objekter eller strukturer manifesterer den seg i verden, tar plass og blir synlig for øyet. Med mindre den renner bort, smuldrer opp eller knuses. Leiren er fast, men flyktig. Som livet selv.» (fra Mai Lahn-Johannessens tekst: Spor)

Kari Aasen (f. 1950, Bergen) har sin bakgrunn fra Bergen Kunsthåndverksskole/keramikk 1974. Hun har hovedfag i spesialisert kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen 2001. Aasen har bak seg en lang rekke utstillinger i inn og utland. Hun er innkjøpt av flere store museer og samlinger, og har mottatt en rekke stipender. I 2021 fikk hun Norske kunsthåndverkeres ærespris.

Pressekontakt:

Haugesund kunstforening: Grethe Lunde Øvrebø, tlf. 52 70 93 60/ 90 88 16 65